В бр.62 на ДВ е обнародвано решение на ВАС, с което се отменят текстове от прословутата Н-ба№4/ 99 г. на М-во на финансите, и се премахва касовата бележка от кочан като алтернатива на касовата бел-ка от фискален апарат.
От което следва, че и адвокатите трябва да се снабдят с касови апарати, с които да маркират всяка извършена услуга. В противен случай подлежат на солени глоби.
Този забележителен резултат е постигнат от двама адвокати, а М-вото на финансите е пледирало за законосъобразност на отменените текстове.
Честито на всички!!
- Дата и час: 18 Дек 2024, 13:23 • Часовете са според зоната UTC + 2 часа [ DST ]
касови апарати и за адвокати
Правила на форума
Темите в този раздел на форума могат да бъдат само на български език, изписани на кирилица. Теми и мнения по тях, изписани на латиница, ще бъдат изтривани.
Темите ще съдържат до 50 страници. Мненията над този брой ще бъдат премествани в друга тема-продължение, със същото заглавие, като последното мнение от старата тема ще съдържа линк към новата, а първото мнение от новата - линк към старата.
Темите в този раздел на форума могат да бъдат само на български език, изписани на кирилица. Теми и мнения по тях, изписани на латиница, ще бъдат изтривани.
Темите ще съдържат до 50 страници. Мненията над този брой ще бъдат премествани в друга тема-продължение, със същото заглавие, като последното мнение от старата тема ще съдържа линк към новата, а първото мнение от новата - линк към старата.
|
|
8 мнения
• Страница 1 от 1
Re: касови апарати и за адвокати
От мотивите на решението на ВАС излиза, че независимо какво пише в наредбата, трябва да издаваме касови бележки от касов апарат.
Цитирам:
"Дотолкова, доколкото ЗДДС не намира приложение спрямо адвокатите (правните услуги са освободени сделки) и другите лица, упражняващи свободна професия, посочени в § 1, т. 6 от допълнителната разпоредба на ЗОДФЛ, е очевидно, че за тях задължението за регистриране и отчитане на оборотите произтича не от ЗДДС, а от Закона за облагане доходите на физическите лица - чл. 5, ал. 2 ЗОДФЛ. Съпоставянето между чл. 5, ал. 2 ЗОДФЛ и чл. 2, ал. 3, т. 1 от Наредба № 4 от 1999 г. показва пряко противоречие между тях. В тези случаи, съгласно чл. 15, ал. 2 ЗНА, следва да се приложи по-висшият по степен акт, а именно ЗОДФЛ.
Лицата, извършващи дейност по смисъла на § 1, т. 6 от допълнителната разпоредба на ЗОДФЛ, както и всички останали данъчни субекти, за които се прилагат разпоредбите на чл. 5, ал. 2 ЗОДФЛ и чл. 5, ал. 3 ЗКПО, следва да регистрират и отчитат оборотите си от продажби с електронни устройства с фискална памет.
Недопустимо е без изрична законова делегация с подзаконов нормативен акт да се установяват изключения от принципа. Ако практиката налага такива изключения, те би следвало да бъдат уредени изрично или в закона, или в наредбата въз основа на изрична законова делегация."
Е какво правим сега, колеги - купуваме ли си касови апарати и прилагаме ЗОДФЛ, или не си купуваме нишо и се позоваваме на Наредба 4 и нищо не издаваме?
Цитирам:
"Дотолкова, доколкото ЗДДС не намира приложение спрямо адвокатите (правните услуги са освободени сделки) и другите лица, упражняващи свободна професия, посочени в § 1, т. 6 от допълнителната разпоредба на ЗОДФЛ, е очевидно, че за тях задължението за регистриране и отчитане на оборотите произтича не от ЗДДС, а от Закона за облагане доходите на физическите лица - чл. 5, ал. 2 ЗОДФЛ. Съпоставянето между чл. 5, ал. 2 ЗОДФЛ и чл. 2, ал. 3, т. 1 от Наредба № 4 от 1999 г. показва пряко противоречие между тях. В тези случаи, съгласно чл. 15, ал. 2 ЗНА, следва да се приложи по-висшият по степен акт, а именно ЗОДФЛ.
Лицата, извършващи дейност по смисъла на § 1, т. 6 от допълнителната разпоредба на ЗОДФЛ, както и всички останали данъчни субекти, за които се прилагат разпоредбите на чл. 5, ал. 2 ЗОДФЛ и чл. 5, ал. 3 ЗКПО, следва да регистрират и отчитат оборотите си от продажби с електронни устройства с фискална памет.
Недопустимо е без изрична законова делегация с подзаконов нормативен акт да се установяват изключения от принципа. Ако практиката налага такива изключения, те би следвало да бъдат уредени изрично или в закона, или в наредбата въз основа на изрична законова делегация."
Е какво правим сега, колеги - купуваме ли си касови апарати и прилагаме ЗОДФЛ, или не си купуваме нишо и се позоваваме на Наредба 4 и нищо не издаваме?
- miron
Re: касови апарати и за адвокати
Според мен тревогата е фалшива. Дори и ЗОДФЛ да въвежда такова задължение за адвокатите, същия закон казва, че това става по ред, определен в Наредбата. А в Наредбата адвокатите са изключени от реда по чл.2, ал.1. Цитирам:
Чл. 2. (1) Всяко лице, подлежащо на данъчна регистрация, извършващо продажби на стоки и услуги в търговски обект по смисъла на тази наредба, е задължено да регистрира и отчита извършените от него продажби чрез издаване на касова бележка от фискално устройство, освен когато заплащането се извършва по банков път.
(2) При разносна търговия фискалната касова бележка се издава от лицето по ал. 1 и се предава на разносвача, който от своя страна я предава на купувача при заплащането на цената (стойността) на стоката или услугата.
(3) Разпоредбите на ал. 1 не се отнасят за лица, извършващи:
1. (изм. - ДВ, бр. 113 от 1999 г., доп., бр. 16 от 2000 г., изм., бр. 27 от 2003 г.) дейност по смисъла на § 1, т. 6 от допълнителната разпоредба на Закона за облагане доходите на физическите лица (ЗОДФЛ)
С отмяната на ал.7 на чл.2 от Наредбата се изключва напълно приложението на тази наредба за адвокатите. След като няма ред за издаване на касов бон от адвокатите, как на практика ще става това? Поне така мисля аз.
Чл. 2. (1) Всяко лице, подлежащо на данъчна регистрация, извършващо продажби на стоки и услуги в търговски обект по смисъла на тази наредба, е задължено да регистрира и отчита извършените от него продажби чрез издаване на касова бележка от фискално устройство, освен когато заплащането се извършва по банков път.
(2) При разносна търговия фискалната касова бележка се издава от лицето по ал. 1 и се предава на разносвача, който от своя страна я предава на купувача при заплащането на цената (стойността) на стоката или услугата.
(3) Разпоредбите на ал. 1 не се отнасят за лица, извършващи:
1. (изм. - ДВ, бр. 113 от 1999 г., доп., бр. 16 от 2000 г., изм., бр. 27 от 2003 г.) дейност по смисъла на § 1, т. 6 от допълнителната разпоредба на Закона за облагане доходите на физическите лица (ЗОДФЛ)
С отмяната на ал.7 на чл.2 от Наредбата се изключва напълно приложението на тази наредба за адвокатите. След като няма ред за издаване на касов бон от адвокатите, как на практика ще става това? Поне така мисля аз.
- sara
- Младши потребител
- Мнения: 42
- Регистриран на: 03 Сеп 2003, 14:48
Re: касови апарати и за адвокати
Мисля, че от решението на ВАС следват две неща:
1. Може да се твърди, че по отношение на адвокатите от юридическа гледна точка, е налице правен вакуум по отношение на това, какъв документ следва да издават за отчитане на хонорара, който получават и
2. Мисля, че т.нар."трети екземпляр" от кочана с договорите за правна защита и съдействие практически притежава характера на разписка за получената сума.
Второто мисля, че намира донякъде опора в мотивите на ВАС в цитираното решение и практически се използва /мисля, че в повечето колегии е така/.
Така, че "третия екземпляр" е разходо-оправдателния документ, който неминуемо се издава и е документа, удостоверяващ плащането - по отношение на клиента. За адвоката - остава първия екземпляр.
Мисля, че е ненужно да се търси изрична законодателна уредба на въпроса, защото подозирам, че няма да е в наша полза:)
1. Може да се твърди, че по отношение на адвокатите от юридическа гледна точка, е налице правен вакуум по отношение на това, какъв документ следва да издават за отчитане на хонорара, който получават и
2. Мисля, че т.нар."трети екземпляр" от кочана с договорите за правна защита и съдействие практически притежава характера на разписка за получената сума.
Второто мисля, че намира донякъде опора в мотивите на ВАС в цитираното решение и практически се използва /мисля, че в повечето колегии е така/.
Така, че "третия екземпляр" е разходо-оправдателния документ, който неминуемо се издава и е документа, удостоверяващ плащането - по отношение на клиента. За адвоката - остава първия екземпляр.
Мисля, че е ненужно да се търси изрична законодателна уредба на въпроса, защото подозирам, че няма да е в наша полза:)
- pit
Re: касови апарати и за адвокати
Колеги,
Тези съждения са върха на сладоледа. Но за да се стигне до там, сме виновни ние самите, и най- вече Висшия адвокатски съвет, който от 13 години вече нищо не е направил по въпроса с изясняването на естеството на адвокатската дейност, с изключение на няколкото идиотски изяви за атакуване на нормативни актове, при което поради недомислие се постигна обратен ефект, както е и в посоченият по-горе случай.
Тези съждения са върха на сладоледа. Но за да се стигне до там, сме виновни ние самите, и най- вече Висшия адвокатски съвет, който от 13 години вече нищо не е направил по въпроса с изясняването на естеството на адвокатската дейност, с изключение на няколкото идиотски изяви за атакуване на нормативни актове, при което поради недомислие се постигна обратен ефект, както е и в посоченият по-горе случай.
- hebigatsu
- Активен потребител
- Мнения: 1008
- Регистриран на: 19 Окт 2001, 19:42
Re: касови апарати и за адвокати
И още нещо - Никой ли юрист в тази държава не прави разлика между " приход" и "доход", защото за да регистрираш обороти, трябва да извършваш стопанска дайност и да продаваш стоки или услуги, а адвокатът получава възнаграждение за положен труд. По тази логика трябва да се снабдят с касови апарати всички получаващи възнаграждение по граждански договори, включително писатели и художници.!?!?!????? Нали точно това беше причината за да нямаме възможност да отчитаме приходите си по стопански начин и да си водим счетоводство, както и да си приспадаме реалните разноски.
- hebigatsu
- Активен потребител
- Мнения: 1008
- Регистриран на: 19 Окт 2001, 19:42
Re: касови апарати и за адвокати
hebigatsu, има решение на ВАС относно отчитането на адвокатската дейност, с която се отменят някои членове на Наредбата досежно касовите апарати. Мисля, че и някой във форума беше писал наскоро за това.
- bgjurist
- Потребител
- Мнения: 966
- Регистриран на: 11 Сеп 2002, 14:11
Re: касови апарати и за адвокати
Във връзка с Решение № 6797 от 03.07.2003 г. на Върховния административен съд – петчленен състав по административно дело № 10015 от 2002 г. и на основание чл. 237, ал. 1, т. 10 от ДПК :
До отмяната на ал. 7 от чл. 2 на Наредба № 4 от 1999 г. за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти (обн., ДВ, бр. 16 /1999 г., изм., бр. 55/1999 г., изм. и доп., бр. 113/1999 г., бр. 4/2000г., доп., бр. 16/2000 г., изм. и доп., бр. 111/2001 г., изм. с Решение № 9774 от 2002г. на ВАС на РБ - бр. 107/2002г., изм. и доп., бр. 27 /25.03.2003 г.) лицата освободени от задължението за издаване на касова бележка от фискално устройство документираха продажбите си с касови бележки от кочан, заверен от данъчното подразделение по местонахождение на обекта. Съгласно ал. 3 на чл. 2 от същата наредба, това са лицата извършващи:
1. дейност по смисъла на § 1, т. 6 от допълнителната разпоредба на ЗОДФЛ. Такива са
лицата упражняващи свободна професия, като: експерт-счетоводители; данъчни консултанти; одитори; адвокати, нотариуси и други юридически консултанти; представители по индустриална собственост; оценители на движимо и недвижимо имущество и на цели предприятия; преводачи; инженери и технически ръководители; архитекти; дейци на културата, образованието, изкуството и науката, включително изобретатели; вещи лица и други лица, осъществяващи за своя сметка професионална дейност;
.....................................................
........................................................
Считано от 11.07.2003 г., датата на обнародване на посоченото по-горе съдебно решение в Държавен вестник - бр. 62/2003 г., разпоредбата на чл. 2, ал. 7 от наредбата е отменена, което означава, че при действието на разпоредбата на чл. 2, ал. 3, изброените по-горе лица не са задължени да регистрират продажбите си чрез издаване на касови бележки от кочан.
Доколкото това са лица, освободени от задължението да регистрират и отчитат извършените от тях продажби чрез издаване на касова бележка от фискално устройство и предвид отмяната на чл. 2, ал. 7 от Наредба № 4/1999 г. следва да е ясно, че текстовете на тази наредба не съдържат изисквания към лицата по ал. 3 за водене на отчетност по наредбата.
Предвид изложеното и съобразно текста на чл. 2, ал. 1 от НАРЕДБА № 4 от 16.02.1999 г. за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти всички лица, подлежащи на данъчна регистрация, извън посочените по-горе, които извършват продажби на стоки и услуги в търговски обект по смисъла на наредбата са длъжни да регистрират и отчитат извършените от тях продажби чрез издаване на касова бележка от фискално устройство.
ГЛАВЕН ДАНЪЧЕН ДИРЕКТОР:
/Н.ПОПОВ/
До отмяната на ал. 7 от чл. 2 на Наредба № 4 от 1999 г. за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти (обн., ДВ, бр. 16 /1999 г., изм., бр. 55/1999 г., изм. и доп., бр. 113/1999 г., бр. 4/2000г., доп., бр. 16/2000 г., изм. и доп., бр. 111/2001 г., изм. с Решение № 9774 от 2002г. на ВАС на РБ - бр. 107/2002г., изм. и доп., бр. 27 /25.03.2003 г.) лицата освободени от задължението за издаване на касова бележка от фискално устройство документираха продажбите си с касови бележки от кочан, заверен от данъчното подразделение по местонахождение на обекта. Съгласно ал. 3 на чл. 2 от същата наредба, това са лицата извършващи:
1. дейност по смисъла на § 1, т. 6 от допълнителната разпоредба на ЗОДФЛ. Такива са
лицата упражняващи свободна професия, като: експерт-счетоводители; данъчни консултанти; одитори; адвокати, нотариуси и други юридически консултанти; представители по индустриална собственост; оценители на движимо и недвижимо имущество и на цели предприятия; преводачи; инженери и технически ръководители; архитекти; дейци на културата, образованието, изкуството и науката, включително изобретатели; вещи лица и други лица, осъществяващи за своя сметка професионална дейност;
.....................................................
........................................................
Считано от 11.07.2003 г., датата на обнародване на посоченото по-горе съдебно решение в Държавен вестник - бр. 62/2003 г., разпоредбата на чл. 2, ал. 7 от наредбата е отменена, което означава, че при действието на разпоредбата на чл. 2, ал. 3, изброените по-горе лица не са задължени да регистрират продажбите си чрез издаване на касови бележки от кочан.
Доколкото това са лица, освободени от задължението да регистрират и отчитат извършените от тях продажби чрез издаване на касова бележка от фискално устройство и предвид отмяната на чл. 2, ал. 7 от Наредба № 4/1999 г. следва да е ясно, че текстовете на тази наредба не съдържат изисквания към лицата по ал. 3 за водене на отчетност по наредбата.
Предвид изложеното и съобразно текста на чл. 2, ал. 1 от НАРЕДБА № 4 от 16.02.1999 г. за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти всички лица, подлежащи на данъчна регистрация, извън посочените по-горе, които извършват продажби на стоки и услуги в търговски обект по смисъла на наредбата са длъжни да регистрират и отчитат извършените от тях продажби чрез издаване на касова бележка от фискално устройство.
ГЛАВЕН ДАНЪЧЕН ДИРЕКТОР:
/Н.ПОПОВ/
- ЕВР
8 мнения
• Страница 1 от 1
|
|
Кой е на линия
Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 27 госта