от andy70 » 13 Авг 2010, 16:17
Решение № 169 от 20.II.1981 г. по н. д. № 9/81 г., III н. о.
Съдебна практика на ВС - наказателна колегия, 1981 г.
чл. 341 ,
във връзка с чл. 340 ,
чл. 343, ал. 1, б. "а" ,
чл. 216 НК
За да е налице съставът на престъплението по чл. 216 НК, необходимо е настъпилите общественоопасни последици да произтичат непосредствено от допуснатите нарушения на задължения, а да не са резултат на осъществяването на транспортна дейност, ремонт на подвижния състав, пътя и съоръженията му. Когато настъпването на значителни имуществени вреди на държавна, кооперативна или друга обществена вещ настъпи при извършване на превозна дейност по сухопътния, въздушния, водния или железопътния транспорт, налице е престъпление по чл. 341 или чл. 343, ал. 1, буква а " НК. За съставомерността на престъплението по чл. 343, ал. 3, б. "а" НК необходимо е неговият извършител да притежава качеството на работник по транспорта, а значителните щети да са настъпили като пряка последица от допуснатото нарушение на правилата за движение или техническата експлоатация на транспорта. За настъпването на престъплението по чл. 341 НК необходимо е значителните щети да са резултат на предшествуваща повреда, която е последвала от непредпазливото поведение на дееца, който не е необходимо да притежава качеството на работник по транспорта.
----------------------------
Първоинстанционният съд е приел за установено, че двете подсъдими работят като вагоноописвачки - първата в гара Повеляново, а втората в СХК - Девня. Същите, макар и на различно работно място, имат едни и същи задължения по служба при пристигане на празни вагони и при подаване на такива в гарата да проверяват по документи какъв е товарът и за какъв товар е предназначен съответният вагон или ако се касае до цистерни, каква течност е имало в нея и за каква течност ще бъде подадена. Когато пристигнала процесната цистерна и двете подсъдими последователно са я подали за пълнене в коловоз, от който се зарежда азотна киселина. Същата цистерна обаче е била придружавана от товарителница, в която изрично е било записано, че е празна от солна киселина. Въз основа на придружителния документ цистерната е била записана в магазинната книга като предназначена за пълнене със солна киселина. Очевидно е, че двете подсъдими са допуснали грешката да бъде подадена цистерната за пълнене вместо със солна киселина с азотна, нещо, което по технически и химически изисквания е било противопоказно, защото смесването на различни киселини е водело до реакция и унищожаване на този подвижен състав. В резултат на допуснатата немарливост цистерната е била напълнена с азотна киселина и това е довело до унищожаването на вътрешната обвивка, която е изолирала металната част и съответно до химическа реакция, при която цистерната се разрушила и съдържанието й разлято, от което са настъпили значителните щети, възлизащи на около 45 000 лева. При така възприетата фактическа обстановка първоинстанционният съд обосновано е направил извода, че в резултат на допуснатите от двете подсъдими нарушения на правилата по техническата експлоатация на транспорта са настъпили общественоопасните последици. Извършената от тях неправомерна дейност е в пряка и непосредствена причинна връзка в резултата. Ако всяка една от тях съпоставеше документите, които придружават цистерната, щеше да констатира, че тя в никакъв скучай не може да бъде отправена в коловоз за пълнене с азотна киселина.
Правилно е възприета обстановката, при която са настъпили значителните щети, обаче незаконосъобразна е квалификацията на деянието по чл. 216, ал. 4 във връзка с ал. 3 НК. За да е налице съставът на това престъпление, преди всичко вредите трябва да произтичат от допуснатите от двете подсъдими нарушения на задълженията им. Освен това не може да бъде налице съставът на това престъпление, когато се касае до подвижен състав и осъществяване на транспортна дейност, каквато в конкретния случай е извършвана от служители по транспорта, каквито са двете подсъдими. При това положение се поставя правният въпрос, дали се касае до престъпление по транспорта и по-специално до осъществяване елементите на състава по чл. 343, ал. 1, б. "а" или по чл. 341, ал. 1, б. "а" НК.
За съставомерността на деянието по чл. 343, ал. 1, б. "а" НК е необходимо извършителят да притежава качеството на работник по транспорта и значителните щети да настъпят като пряка и непосредствена последица от допуснатите нарушения за движение на подвижния състав или от правилата за правилна техническа експлоатация на транспорта. Работник или служител по транспорта може да бъде това длъжностно лице, на което е възложено извършването на дейност, която има пряко отношение с безопасността на движението и правилната техническа експлоатация на превозните средства. Вагоноописвачите извършват дейност, която е непосредствено свързана с безопасността на движението и правилната техническа експлоатация на транспорта.
С непредпазливото престъпление по чл. 341 НК също се охранява безопасността на транспорта, обаче съществено се различава от престъплението по чл. 343, ал. 1, б. "а" НК в две направления. За осъществяване на престъплението по чл. 341 НК не е необходимо субектът на деянието да бъде работник по транспорта или служител по транспорта. Деянието може да се окаже и при наличност на това качество на извършителите му, но то не е необходим елемент за съставомерност, както това се изисква от чл. 343, ал. 1, б. "а" НК . На второ място, необходимо е настъпилата щета да е последица на една предшествуваща повреда на превозното средство, а не директно да се причини от субекта на престъплението чрез извършване на действия в нарушение на правилата за движение или правилната техническа експлоатация на транспорта. Ако значителната щета не е последвала от повредата, която е настъпила от предишно непредпазливо поведение, то в такъв случай не би бил налице съставът на чл. 341, б. "а" НК.
Тъй като първоинстанционият съд е направил незаконосъобразни изводи досежно квалификацията на деянието, присъдата следва да се отмени, както в наказателната, така и в гражданската й част на основание чл. 356 във връзка с чл. 328, т. 1 и 357 НПК.
Errare humanum est stultum est in errore perseverare.